هرآنچه که باید در مورد ایمپلنت دندان بدانید

امروزه نیاز به درمان ایمپلنت دندان در اولویت بیشتری نسبت به درمان های دیگر قرار دارد. به خاطر عدم دانش کافی و عدم نگهداری دندان ها در گذشته، بسیاری از بیماران عزیز دندان های خود را از دست داده اند و اکنون به دنبال جایگزینی دندان می باشند.

هرآنچه که باید در مورد ایمپلنت دندان بدانید

۳۵ بازديد

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه های دندان می شود. ایمپلنت ها یک پایه قوی برای دندان دائمی (ثابت) یا قابل جابجایی ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارند.

 

انواع ایمپلنت دندان از نظر علمی

  1. ایمپلنت های داخل استخواناین دسته معروف ترین انواع ایمپلنت هستند که به صورت یک پیچ هستند که داخل استخوان قرار میگیرند.
  2. ایمپلنت های ساب پریوستیالکه در مواردی که تحلیل شدید استخوان فک پایین صورت گرفته است، استفاده میشود و به صورت سازه ای است که روی فک پایین و زیر لثه قرار می گیرد. و بعد ساختار پروتزی روی آن سوار میشود.
  3. ایمپلنت های زایگوماتیکدر تحلیل استخوان های شدید فک بالا یک ساختار فلزی به استخوان گونه ای پیچ میشود

دو نوع ایمپلنت آخر امروزه با توجه به تکنیک های متنوع پیوند استخوان برای بازسازی استخوان فک، چندان مورد استفاده نیست.

 

مراحل انجام ایمپلنت دندان

دریافت ایمپلنت دندان چیزی بیش از چسباندن دندان های مصنوعی در دهان شماستایمپلنت نوعی درمان دندانپزشکی است که به جراحی نیاز دارد. اگر با دنیای دندانپزشکی آشنا نیستید، ممکن است در مورد روش انجام ایمپلنت دندان اطلاعات نداشته باشید. در صورت نیاز به انجام مواردی مانند پیوند استخوان و یا لیفت سینوس مراحل انجام ایمپلنت دندان کمی متفاوت است . بصورت کلی مراحل انجام ایمپلنت دندان به شکل زیر می باشد:

معاینه و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت به همراه هزینه 

در صورت احتیاج، کشیدن دندان در این مرحله از درمان می‌باشد.  

جراحی و نصب پایه‌ی ایمپلنت 

طراحی چاهک لثه‌ای برای گذاشتن لبه‌ی روکش‌ها در زیر لثه، جهت پیشگیری از وارد شدن مواد غذایی به زیر ایمپلنت 

انتخاب رنگ، قالب‌گیری و ارسال قالب به لابراتور

انجام کارهایی مثلطراحی لبخند، موقعیت لبه‌ی دندان‌ها، تعیین ارتفاع فک و...

ارسال قالب به لابراتور

چسباندن نهایی ایمپلنت دندان

 

میزان موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

طبق گزارشات رسمی از منابع معتبر، میزان موفقیت کاشت دندان در افراد مختلف چیزی حدود 97 درصد است. در حدود 3 درصد باقی مانده، به جای اینکه ایمپلنت به بافت پیوند استخوانی بچسپد به لثه متصل می شود که باید از نو عمل کاشت را انجام داد.

 

 

جنس ایمپلنت چیست؟

جنس ایمپلنت معمولاً از فلزات مختلف و یا سرامیک هایی با ساختار مشابه استخوان است که با بافتهای بدن سازگار هستند. در حال حاضر ایمپلنت ها از فلز تیتانیوم ساخته می شوند.


 

 

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

گاهی برای بعضی از بیماران پیش می آید که مقدار استخوانی که در دهان دارند برای کاشت دندان مناسب نیست در این مواقع متخصص ایمپلنت در نقاط دیگر استخوان برمی دارد و به استخوان فک بیمار پیوند می زند.

نوع ایمپلنت که از نوع پیچ دار باشد و یا از نوع بدون پیچ بر اساس استحکام استخوان فک بیمار انتخاب می گردد.

 

 

چرا هزینه ایمپلنت دندانی گران است ؟

علت گرانی قیمت ایمپلنت دندان به نسبت سایر درمانهای سنتی دندانپزشکی ، هزینه فیکسچر ( بخش کاشتنی انواع ایمپلنت دندانی ) و قطعات پروتزی ( اباتمنت اصلی و بعضا موقت، آنالوگ، پیچ اباتمنت ) و... که به هزینه لابراتواری چند برابری پروتز ( روکش ایمپلنت ) نسبت به روکش دندانهای عادی اضافه میشود، میباشد.

 ایمپلنت دندان هزینه ای شامل فیکسچر + قطعات پروتزی + هزینه ی لابراتوار را دارد. ( قیمت ایمپلنت کامل )

 

 

 

انواع ایمپلنت چه تفاوت هایی با هم دارند؟

انواع ایمپلنت و تنوع بالای آنها و تاثیر بزرگ آنها برروی قیمت کاشت دندان یکی از عوامل سردرگم کردن مراجعین شده است ، علاوه بر انتخاب نوع ایمپلنت توسط بیمار بر اساس کشور سازنده و قیمت ایمپلنت ، هنگام انتخاب فاکتور های زیر در نظر گرفته می شود:

قیمت ایمپلنت
پشتیبانی و کیفیت شرکت سازنده و خدمات پس از فروش ایمپلنت
میزان استخوان در دسترس جهت کاشت ایمپلنت دندان
میزان استحکام استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت

اگر استخوان کافی برای گذاشتن ایمپلنت در دسترس نباشد می توان در شرایط خاص مقداری استخوان برگرفته از نقاط دیگر پیوند زد ، همچنین بر حسب میزان سختی استخوان انواع پیچ دار و بدون پیچ ایمپلنت انتخاب می شود ، بنابراین فاکتورهایی بیش از انتخاب بیمار در این موضوع دخیل است.

 

 

 

 

مضرات ، معایب ، مشکلات و عوارض ایمپلنت دندانی

از جمله معایب و مشکلات ایمپلنت قیمت آن است. هزینه ایمپلنت دندان نسبت به سایر درمانها برای جایگزین کردن دندان مانند پروتز ثابت یا پرتز متحرک بیشتر است. هزینه ایمپلنت یک دندان بسته به نوع برند مورد استفاده، از چهار میلیون تا شش میلیون تومان است

علاوه بر قیمت ایمپلنت دندان ، زمانبر بودن درمان ایمپلنت نیز از معایب دیگر ایمپلنت های دندانی است. زمانی حداقل بین ۴ تا ۹ ماه برای این درمان لازم است.(مدت زمان ایمپلنت دندان)

از جمله مضرات ایمپلنت این است که یک جراحی بوده و ریسکهای مربوط به جراحی را نیز دارد. از جمله این ریسک ها میتوان به احتمال عفونت وشکست درمان یا از دست رفتن ایمپلنت دندان اشاره کرد که در این مورد نیاز به جایگزینی مجدد آن است.

ایمپلنت نیازمند معاینات دوره ای توسط دندانپزشک است

 

طول عمر ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چقدر است

ایمپلنت دنداندر صورت نگهداری درست و رعایت نکات بهداشتی، به راحتی می‌توانید از ایمپلنت تا پایان عمر خود استفاده کنید. البته در بعضی موارد به صورت دوره‌ای جهت تنظیم ایمپلنت دندان خود باید به متخصص ایمپلنت تان مراجعه کنید.

احتمالاً شما هم شنیده اید طول عمر یک کاشت دندان 25سال یا بیشتر است، البته این درست است، اما تا زمانی که از آنها مراقبت صحیح کنید. اینکه ایمپلنت دندان برای همیشه ماندگار باشد، تحت تأثیر عوامل مختلفی چون

چقدر خوب مراقب کاشت های دندانی خود هستید، مانند نخ دندان و مسواک زدن روزانه، مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یکبار

از جویدن یا گاز گرفتن چیزهای بسیار سخت مانند نوک قلم یا مداد و از باز کردن بسته ها با دندان خودداری کنید.

دندانپزشک شما در کار گذاشتن ایمپلنت دندان  چقدر ماهر است. کارشناسان می دانند چگونه می توان پیشرفت استخوان بندی را ارزیابی کرد

و اینکه آیا استخوان فک شما به طور کامل ایمپلنت را جذب کرده است.

سبک زندگی و سلامت کلی شما

پس از انجام ایمپلنت، با توجه به کیفیت استخوان، معمولا مدت زمانی بایست صبر کنیم تا ایمپلنت در جای خود کاملا محکم شود و استخوان اطراف ایمپلنت را بگیرد.
این مدت در فک پایین معمولا سه الی چهار ماه و در فک بالا چهار الی شش ماه است.
پس از این زمان می توان مراحل قالبگیری برای روکش ایمپلنت را شروع کرد.

دوره نقاهت درمان چقدر زمان میبرد

اگر درد شدیدی دارید، میتوانید مسکنهای با دوز بالا مانند پاراستامول یا ایپوبروفن مصرف کنید.
متخصص معالج ممکن است با تجویز آنتی بیوتیک و دهانشویه ضد عفونی کننده برای شما بخواهد تا خطر عفونی شدن آن را کاهش دهد. با وجود این دلایل علمی زیادی برای این مسئله وجود ندارد.
در چند ماه پس از انجام عمل بهتر است که به طور مکرر توسط دندانپزشک معالج خود معاینه شوید تا اطمینان یابید که در طول دوره نقاهت مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

مدت زمان لازم برای بهبودی با توجه به شرایط دهان و دندانها و همچنین روش درمان دندانپزشک متفاوت است. در این مدت بهتر است که دستورالعمل های دندانپزشک را مو به مو رعایت کنید.

بعد از تحویل پروتز های نهایی مجموعه ایمپلنت و پروتزها میتواند عملکرد مشابه دندانهای طبیعی شما را داشته باشند و و قادر خواهید بود به طور عادی غذا بخورید.
شما باید حتما حداقل روزی دو بار از نخ دندان استفاده کنید و مسواک بزنید تا از سالم ماندن دندان ها و ایمپلنتها مطمئن شوید و دندانپزشک و متخصص بهداشت خود را به طور منظم ببینید

اگر پروتز های متصل به آن اسیب دید دندانپزشک شما احتمالا می تواند آن را تعمیر کند در غیر اینصورت پروتز تعویض خواهد شد.
اگر ایمپلنت شما اسیب دید ممکن است دندانپزشک بتواند ان را تعمیر کند اگر نتواند ان را تعمیر کند میتواند یک ایمپلنت دیگر جایگزین کند

 

 میزان درد در کاشت دندان

از آنجایی که ایمپلنت دندانی تحت بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار در حین عمل درد نخواهد داشت اما پس از جراحی ایمپلنت بستگی به مدت زمان عمل ایمپلنت دندانی و کیفیت استخوان و واکنش بافتی بیمار مقداری درد و تورم قابل پیش بینی است که با تجویز دارو قبل و بعد از جراحی ایمپلنت دندانی به حداقل میرسد.

 

 آیا می توان برای افراد سیگاری ایمپلنت گذاشت؟

مضرات سیگار بر کسی پوشیده نیست. سیگار باعث کاهش خونرسانی لثه و استخوان می شود و درنتیجه درصد موفقیت ایمپلنت را حدود۵%کاهش می دهد، البته این مورد بیشتر شامل افرادheavy smokerمی باشد.

به هر حال در صورتیکه سیگار از یک یا دو هفته قبل از جراحی تا زمان ترمیم محل جراحی(حدود چند هفته) بعد قطع شودنتیجه بهتری بدست میاید.
ایمپلنت دندانهای جلو راحتتر است یا دندانهای آسیا؟

از لحاظ نبود محدودیت آناتومیک از جمله سینوس و عصب در قسمت جلو فک، مراحل کاشت به ظاهر راحتتر است. اما تبحر فرد عمل کننده (متخصص جراحی و پروتز) در دندانهای جلو بسیار مهم است زیرا ملاحظات زیبایی فاکتور کلیدی در ایمپلنت دندان های جلو هستند.

عوامل مهمی که به تبحر دندانپزشک بسیار وابسته اند:

محل قرار گیری
عمق قرار گیری
زاویه ایمپلنت و مدیریت پروتز

منبع:سایت دکتر علی سجودی

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.